Projecten 2021 t/m 2023

Het eerste inhoudelijke drieluik van Schemerlicht ontvouwt zich rondom de
elementen. Na het wegstromen van het water in editie 1 en de vluchtigheid
uit het luchtruim in editie 2, sluiten we met ‘Aarde Lagen’ het drieluik van
af.

Schemerlicht Festival 2021:
‘Water Grenzen’

In de herfstvakantie van 2021 presenteren we in de botanische tuin van Hortus Nijmegen de eerste editie van Schemerlicht Festival. We trappen af met het eerste thema van het drieluik: ‘Water Grenzen’.  Tien kunstenaars verkennen de letterlijke grenzen van water, maar ook grenzen die door klimaatverandering steeds beter zichtbaar worden in ons land. De tuin staat vol met verrassende (licht)kunstinstallaties, magische muzikale composities en zeldzame geluidswerken. Meer dan 7500 bezoekers volgen een metaforische rivier langs de werken, de stem van artiest Willem de Bruin die zijn levensverhaal deelt.

Beeld: Stef van Oosterhout. Werk door Boris Acket.

2022: ‘Lucht Ruim’

In 2022 verplaatst de immersieve wandelervaring naar het Goffertpark in Nijmegen met het tweede thema: ‘Lucht Ruim’. Een nieuwe samenstelling makers en wetenschappers presenteren de resultaten van hun eigen onderzoek en samenwerking. Tien audiovisuele werken die verbeelding geven aan onderwerpen die in de lucht hangen zoals luchtvervuiling, stikstofcrisis en klimaatverandering. Ruim 9000 bezoekers bezoeken het festival.

Beeld: Stef van Oosterhout. Werk door Nikki Hock.

2023: ‘Aarde Lagen’

In 2023 sluiten we het drieluik af in het Goffertpark met het laatste thema ‘Aarde Lagen’.

Het thema Aarde Lagen benaderen we op twee manieren. Ten eerste
ecologisch, als de grond waarin alles leeft, waarin alles samenkomt en waarin
alles terugkeert. Ten tweede als de plek waar je je wortelt, waar je roots
liggen en waar je die kan verliezen.

Inmiddels is een nieuwe selectie wetenschappers met makers aan de slag met tien nieuwe audiovisuele werken. Deze editie vindt plaats van vrijdag 13 t/m zondag 22 oktober 2023.

Stichting Schemerlicht onderzoekt op welke manier kunst, ecologie, technologie, wetenschap, educatie en ondernemerschap in de vorm van een spannende avond expositie samen kunnen worden gebracht.